تبلیغات
.::** فـــرماندهان عـــــرصه اخــــلاص **::.
اللَّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَةِ بنِ الحَسَن صَلَواتُکَ علَیهِ و عَلی آبائِهِ فِی هَذِهِ السَّاعَةِ وَ فِی کُلِّ سَاعَةٍ وَلِیّاً وَ حَافِظاً وَ قَائِداً وَ نَاصِراً وَ دَلِیلًا وَ عَیْناً حَتَّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعاً وَ تُمَتعَهُ فِیهَا طَوِیلا
ÒíÇÑÊ ÚÇÔæÑÇ
امام خمینی (ره)
امام خمینی
تاریخ روز
تاریخ روز
شـــعــار ســــال 1394
دولت و ملت ، همدلی و هم زبانی
منوی اصلی
همراهان مجازی
فرمانده گردان
آمار وبلاگ
  • بازدید امروز :
  • بازدید این ماه :
  • کل بازدیدها : 1
  • تعداد کل مطالب :
بی سیم شخصی پایگاه
تماس با ما
پیامکی از عرش
پخش زنده حرم ها
پخش زنده حرم
کلام وحی

قرآن قرائت


استخاره آنلاین با قرآن کریم


تفسیر قرآن


قرآن ترجمه

نهج البلاغه

نهج البلاغه

صحیفه سجادیه

صحیفه سجادیه-متنی


صحیفه سجادیه- صوتی

آثار امام خمینی(ره)
مجـــله وبـــــلاگ
همسنگران
مطالب سنگر
افکار سنجی
باعرض سلام.ازنظرشماکدام یک ازمطالب دفاع مقدس که درزیرنام برده شده اند،جالب ترند؟












ÏÚÇí ÚÙã ÇáÈáÇ
امام خامنه ای
امام خامنه ای
نوای مردان مخلص

فرماندهان عرصه اخلاص

بسم رب اشهداءوالصدیقین این وبلاگ قدمگاه آلاله های پرپرگشته کربلای ایران است.اینک مابافکری مدبرانه اندکی ازخاطرات ووصیت نامه های این کبوتران عاشق رادراین وبلاگ به میدان آورده ایم تاشمانیزدرمکانی که آن سربازان خمینی بتشکن قدم نهادندپاگذاریدوازفیوضات آنهاکه مشهرشهرخودهستند بهره مندگردید.به امیدروزی که درمسیراین بهادران زمان قدم گذاریم.اللهم عجل لولیک الفرج.
تفحص

مشخصات مدیر وبلاگ
رساله مراجع تقلید


امام خمینی


مقام معظم رهبری


آیت الله مکارم شیرازی


آیت الله العظمی بهجت(ره)


سایر رساله ها


نگارخانه دفاع مقدس
کتب شهید مطهری
بازدید مجازی از بیت امام
نماهنـــــــــــگ
پخش زنده شبکه های تویزیونی و رادیویی
مطالب خواندنی
شبکه اخلاص
ایستگاه کمک به شهدا
کلام ولــــــی امر(فیلم)
پوستر و بنر صلواتی
شهدای هسته ای
گالری تصاویر
کمک درسی اول متوسطه
آرشیو مطالب
ارسال شده در دوشنبه 1393/05/27 ساعت 01:14 توسط محسن طاهری امیری


نوشته: حضرت استاد حسین انصاریان

قرآن مجید نزدیك به هشتاد و هشت مرتبه بصورت مفرد و جمع لغت شیطان را بكار

برده، و مردم را از زیانهاى آن تحت عنوان دشمنى آشكار و آشتى‏ناپذیر برحذر داشته

است، و چهره‏هاى گوناگون این موجود خطرناك از محركهاى منفى درونى و برونى

است، و آدمى بهنگام روبرو شدن با آن در هر چهره‏اى كه باشد اگر توان مــبارزه در

او یافت نشود مجبور بپاسخ است، پاسخى كه ویران‏كننده دنـیا و آخـــرت اوســت زیرا

موجود زنده در برابر هر محركى كه موافق با شئون انسانیت نیست اگر قدرت دفــاع

نداشته باشد مجبور به پاسخ است.


                                   بقیه در ادامه مطلب ....

قرآن مجید در معرفى شیاطین ظاهرى و باطنى كه در دو گروه جنى و انسى براى درهم كوبیدن انسانیت انسان در فعالیتند فروگذار نكرده و از آثار پلید آنان در میدان حیات بشر خبر میدهد.

شیطان در لغت بمعناى موجود شریر و بریده از خیر است، بنابراین هر عامل زیانبارى نسبت بانسان مصداق كلمه شیطان است، و ابلیسى كه همراه نام آدم در آیات قرآن آمده از مصادیق مهم و برازنده این لغت است، بنابراین ابلیس، خناس وسوسه‏گر، رفیق ناباب، معلم گمراه‏كننده، پدر و مادر بى‏تربیت، منافق طاغوت جاندار و بیجان، امیر خائن و ستمگر، و میكرب منتقل‏كننده امراض همه و همه مصداق لغت شیطانند و این كلمه در قرآن كلیه این مصادیق را دنبال میكند.

با توجه باین واقعیت هر انسانى باید در درون خود نسبت بموجود زیانبار چه ظاهرى باشد چه باطنى احساس تنفر و كینه كرده و راه آشتى با شیاطین را مسدود كند، و مخصوصا در برابر شیاطین انسى كه امروز در رأس آنان استعمارگران كثیف و عمال پلیدشان قرار دارند، موضع‏گیرى كره و براى درهم كوبیدن آنان از هیچ اقدامى فروگذار نكند. براى توضیح بیشتر در مسئله شیطان بقسمتى از روایات و آیات الهى دقت كنید.

پیامبر بزرگ فرمود خاكروبه‏هاى منزل را شب نگاه ندارید، زیرا در تاریكى محل نشیمن و پرورش شیطان است.

بهنگام خوابیدن، دست خود را از چربى بشوئید، زیرا چربى باقیمانده بر دست عامل جلب شیطان است، و از این راه بانسان زیان میرسد، و آدمى بخاطر دچار شدن بمرض از این راه، باید خود را سرزنش كند.

از محل شكستگى كوزه آب ننوشید و نیز از نزدیك دسته ظرف آب نخورید، آرى محل شكسته یا درزدار بخاطر نگرفتن نور و ماندن مقدار كمى آب محل پرورش میكرب است، و همچنین نزدیك دسته ظرف بخاطر تماس با دستهاى مختلف عامل میكرب و بقول پیامبر شیطان است.

امروز در علم ثابت شده كه مواد چربى و پروتئینى و مراكز تاریك و اب راكد بهترین محل براى پرورش میكرب است، پیامبر عزیز از هر سه محل تعبیر بجایگاه رشد شیطان كرهد، و این نیست مگر معجزه بزرگ این شخص برگزیده حق، بنابراین داستان میكرب صدها سال قبل از پاستور از كلمات پیشوایان اسلام بازگو شده.

پیامبر میفرماید: موى پشت لب را بلند و پرپشت نكنید، زیار نهانگاه شیطان میشود.

تاریكى لابلاى مو و حرارتى كه از بینى بآن میرسد باعث رشد میكرب و بنا بگفته رسول اكرم محل پرورش شیطانست، پاستور میگفت جاى گرم بهترین محل پرورش میكرب است، و نیز رهبر اسلام فرمود:

ناخنهاى خود را بگیرید زیرا بین گوش و ناخن محل مناسبى براى شیطان است، و نیز فرمود: انّ شیطان یجرى من ابن آدم مجرى الدّم، شیطان همانند خون كه در بدن میگردد در تمام بدن راه گردش دارد، راستى معجزه بزرگى است، در این روایت بگردش خون اشاره شده، درحالیكه مشهور است مسئله گردش خون در سال 1826 م بوسیله مردى بنام هاروى انگلیسى كشف شد.

قرآن در سوره ص آیه 41 میفرماید:

بیاد آر آنگاه كه بنده ما ایوب عرضه داشت پروردگارا شیطان با من تماس گرفته و مرا بزحمت و خستگى و درد انداخته، در روایات آمده است كه ایوب دچار مرض جلدى شده بود، و بدنش زخم‏هاى متعدد و طاقت‏فرسا داشت، و این معنا از لغت مس كه در آیه شریفه آمده استفاده میگردد، بنابراین شیطان در این آیه عامل انتقال و ایجاد مرض پوستى است. «1»

وَ لَقَدْ خَلَقْناكُمْ ثُمَّ صَوَّرْناكُمْ ثُمَّ قُلْنا لِلْمَلائِكَةِ اسْجُدُوا لِآدَمَ فَسَجَدُوا إِلَّا إِبْلِیسَ لَمْ یَكُنْ مِنَ السَّاجِدِینَ قالَ ما مَنَعَكَ أَلَّا تَسْجُدَ إِذْ أَمَرْتُكَ قالَ أَنَا خَیْرٌ مِنْهُ خَلَقْتَنِی مِنْ نارٍ وَ خَلَقْتَهُ مِنْ طِینٍ قالَ فَاهْبِطْ مِنْها فَما یَكُونُ لَكَ أَنْ تَتَكَبَّرَ فِیها فَاخْرُجْ إِنَّكَ مِنَ الصَّاغِرِینَ قالَ أَنْظِرْنِی إِلى‏ یَوْمِ‏ یُبْعَثُونَ قالَ إِنَّكَ مِنَ الْمُنْظَرِینَ قالَ فَبِما أَغْوَیْتَنِی لَأَقْعُدَنَّ لَهُمْ صِراطَكَ الْمُسْتَقِیمَ ثُمَّ لَآتِیَنَّهُمْ مِنْ بَیْنِ أَیْدِیهِمْ وَ مِنْ خَلْفِهِمْ وَ عَنْ أَیْمانِهِمْ وَ عَنْ شَمائِلِهِمْ وَ لا تَجِدُ أَكْثَرَهُمْ شاكِرِینَ قالَ اخْرُجْ‏ مَذْؤُماً مَدْحُوراً لَمَنْ تَبِعَكَ مِنْهُمْ لَأَمْلَأَنَّ جَهَنَّمَ مِنْكُمْ أَجْمَعِینَ: «2»

شما را هستى داده آنگاه صورتگرى كردم، سپس بملائكه گفتم بر آدم سجده كنید همه سجده آورده‏اند جز ابلیس باو گفتم در صورتیكه فرمان قاطع داده بودم مانع سجده تو چه بود؟ گفت من از او بهترم زیرا مایه وجود من آتش و وجود او از خاك است، بدو گفتم از پیشگاهم برو و در زمین جاى بگیر بتو نمیرسد كه در آنجا كبر ورزى، آرى از مقام عالى رحمتم فرود آى كه تو از سرافكندگانى، گفت مرا تا روز برانگیخته شدن مهلت بده گفتم از مهلت داده شدگانى گفت اكنون كه از زحمتت محروم شدم آدمیان را از راه راست بازدارم از جلوى رو، و از پشت سر و از دست راست و چپ آنان آنقدر عوامل گمراهى و فریب آماده كنم كه اكثر آنان از حوزه شكر نعمتهاى تو بیرون روند، گفتم برو اى نكوهیده خوار من آنان را كه از راه تو پیروى كنند با تو به جهنم برده و آنجا را از تو و دوستانت پر خواهم كرد.

در آیه 36 سوره بقره كه داستان آدم را مفصل بیان میدارد از ابلیس تعبیر بشیطان كرده آنجا كه میفرماید: فَأَزَلَّهُمَا الشَّیْطانُ عَنْها فَأَخْرَجَهُما مِمَّا كانا فِیهِ. و در آیه 28 سوره اعراف ما را از فتنه‏هاى شیطان كه باعث محرومیت ما از بهشت است برحذر داشته و فرموده‏ یا بَنِی آدَمَ لا یَفْتِنَنَّكُمُ الشَّیْطانُ كَما أَخْرَجَ أَبَوَیْكُمْ مِنَ الْجَنَّةِ «3»، در این دو آیه اخیر از همان ابلیس تعبیر بشیطان كرده و میخواهد بگوید شیاطن یعنى موجود شریر و ابلیس یكى از مصادیق آنست به تعبیر روشن‏تر ابلیس شیطان است اما هر شیطانى ابلیس نیست و به بیان بهتر ابلیس لفظ خاص است و شیطان اسم عام.

2- وَ إِذا لَقُوا الَّذِینَ آمَنُوا قالُوا آمَنَّا وَ إِذا خَلَوْا إِلى‏ شَیاطِینِهِمْ قالُوا إِنَّا مَعَكُمْ إِنَّما نَحْنُ مُسْتَهْزِؤُنَ: «4»

بهنگامیكه در گروه مؤمنان قرار گیرند خود را اهل ایمان معرفى كنند و زمانى كه با شیاطین‏ كه خود هم از آنانند روبرو شوند، پیمان خود را با آنان بیشتر استوار كرده و بگروه پلید خویش میگویند ما فقط براى مسخره كردن مردم مؤمن با آنان روبروئیم، زیرا ما هیچیك از برنامه‏هاى آنان را قبول نداریم.

در این آیه كه بزیان مسلمین و بنفع اربابان كثیف استعمارگر خود كار میكنند، و از جاسوسى بضرر ملت قرآن باك ندارند، و همكار و همراه دشمنان خدایند شیاطین معرفى شده‏اند، و اضافه شیاطین به ضمیر (هم) نمایشگر این معناست.

3- وَ كَذلِكَ جَعَلْنا لِكُلِّ نَبِیٍّ عَدُوًّا شَیاطِینَ الْإِنْسِ وَ الْجِنِّ یُوحِی بَعْضُهُمْ إِلى‏ بَعْضٍ زُخْرُفَ الْقَوْلِ غُرُوراً

براى هر پیامبرى دشمنانى بود از شیاطین انسى و جنى، اینان بفریب و مكر نقشه‏هاى بى‏پایه بیكدیگر القاء میكردند، براى اینكه در راه پیشرفت انبیاء ایجاد مانع كنند. ملاحظه میكنید آنان كه بخاطر چند روزه دنیا، و براى ثروت و مقام و منصب با پیامبران مخالفت میكردند، و مرتب علیه سفیران خدا نقشه میكشیدند تحت كلمه شیطان معرفى شده‏اند.

4- وَ اتَّبَعُوا ما تَتْلُوا الشَّیاطِینُ عَلى‏ مُلْكِ سُلَیْمانَ وَ ما كَفَرَ سُلَیْمانُ وَ لكِنَّ الشَّیاطِینَ كَفَرُوا یُعَلِّمُونَ النَّاسَ السِّحْرَ: «5»

نقشه‏هاى خطرناكى را كه شیاطین بر مملكت سلیمان ارائه كردند پیروى نمودند، سلیمان كفر نورزید، بلكه شیاطین یعنى آن انسان‏هائیكه نقشه باطل و گمراه‏كننه میدادند كافر شدند، آنان كه مردم را با برنامه‏هاى فریبنه از حق جدا میكردند. آرى گاهى براى حفظ منافع ستمگران، با تشكیلاتى منظم و خرج‏هائى گزاف و ظواهرى فریب‏دهنده، و برنامه‏هاى ساحرانه و جذب‏كننده ملتى بگمراهى كشیه میشوند، كارگردانان اینچنان تشكیلات از بارزترین مظاهر شیطان معرفى شده‏اند، اینان از پشت پره صنعت و تكنیك و مظاهر آن از قبیل سینما، تلویزیون، مجلات، تآتر، كاباره، و كافه و مجالس دیگر نظام فكر و روح یك ملت را درهم میكوبند، تا دزدان بین‏المللى و غارتگران خبیث و همكاران داخلى آنان بتوانند با خیال راحت بغارتگرى خویش ادامه دهند، و چه سحر و جادوئى از این برنامه‏هاى فوق‏العاده‏تر است، كه در سایه آن یك ملت تمام بدى‏ها را خوب ببیند و تمام خوبیها را بد، و آنچنان در خواب سنگین غفلت فروروند، كه قرآن بیداركننده و علماى مسئول و زنده شیعه را قدیمى و ارتجاع بحساب آورند.

5- إِنَّ الشَّیاطِینَ لَیُوحُونَ إِلى‏ أَوْلِیائِهِمْ لِیُجادِلُوكُمْ وَ إِنْ أَطَعْتُمُوهُمْ إِنَّكُمْ لَمُشْرِكُونَ: «6»

شیاطین بدوستانشان برنامه‏هائى را یاد میدهند، تا با كمك آن برنامه‏ها با شما به ستیز و مجادله برخیزند، پیروى از آنان شما را در دایره شرك قرار میدهد.

گروهى هستند كه برنامه‏هاى سفسطه‏آمیز و مسائلى كه خارج از مدار حق است بشاگردان خود میآموزند و یا به دوستداران خود تعلیم میدهند تا ملت و جامعه‏اى را به گمراهى درآورند، اهل اسلام باید در مقابل این گروه از نظر علمى بسیج شوند، تا فریب آنان را نخورند، و زمانیكه با این چهره‏هاى فیلسوف‏مآبانه روبرو میشوند بتوانند با آنان جدال حسن كنند، اربابان و مریدان كمونیستى از این قبیل مردمند و بنا بفرموه قرآن اینان شیطان و دوست شیطانند.

6- قرآن كریم غیر متخصصینى كه در امور اسلامى دخالت میكنند: «7» و آنان كه زندگى‏شان منهاى یاد حق و برنامه‏هاى خداست، «8» و آنانكه بتلف كردن مال خود و یا اموال عمومى و ارزاق و ثروت یك جامعه دست میزنند، و آنان كه حق اقوام تهیدست و از پا افتاه خود را نمیدهند «9» و كسانیكه غیر خدا را در زندگى خویش یار و ارباب گرفته‏اند «10» و آنانكه شیطان بر آنان مسلط شه و خدا را از یادشان برده‏ «11» بترتیب تابع شیطان، قرین شیطان، برادران شیطان، دوست شیطان و حزب شیطان میشناسد.

از آیات كتاب و روایات رسیده از پیامبر و ائمه بزرگوار استفاده میشود، كه انسان از ابتداى ولادت تا هنگام مرگ با انواع شیاطین انسى و جنى روبروست و براى حفظ سلامت جسم و فكر و روح خود راهى جز مبارزه و جنگ با این شیاطین ندارد.

اسلام در زمینه مبارزه با دشمنان نسخه‏هاى كاملى در اختیار انسان قرار داده، كه هر انسانى با اجراى دستوراتى كه در آن نسخه‏ها قرار داده شده بر دشمنان خویش پیروز خواهد شد.

خوانندگان محترم این بود قسمتى از محرك‏هاى منفى برونى و درونى كه تحت عنوان جهل، حسد، دنیا، شیطان بررسى شد و تا حدى زیانهاى اینگونه از محركها كه در حقیقت عبارت از پاسخ انسانا ین موجود زنده در برابر آنهاست شناسانده گشت، ایمد است همه ما با توفیق الهى بتوانیم خویش را از روبرو شدن با این محركهاى خطرناك درونى و برونى حفظ كنیم.

در اینجا بذكر چند محرك مثبت درونى و برونى بسنده كرده و دوستان عزیز را بدقت در این محركها و پاسخ مثبت انسان در برابر آنها دعوت میكنم.

 

 

پی نوشت ها:

 

______________________________

 

(1)- روایات این بخش را در كتاب وسائل بحار باب طهارت و اطعمه و اشربه و نیز كتاب سفینة البحار ج 1 ص 770 ملاحظه كنید.

(2)- الاعراف 11- 18

(3)- اینكه میگوید اكثر بخاطر اینستكه در جاى دیگر میگوید من قدرت گمراه كردن مردم باتقوا و خالص را ندارم، بدین نكته نیز بى‏توجه نمانید كه اكثر گمراهان بسوء اختیار خود گمراهى را قبول میكنند، احدى مجبور بهدایت و گمراهى نیست و ابلیس هم سلطنت و تسلط بر كسى ندارد، دشمنى است كه با نیروى تقوا و ایمان و خلوص میتوان خواسته‏هایش را بدون پاسخ گذاشت و محركى است كه باید با او مبارزه كرد.

(4)- بقره 14

(5)- بقره 102

(6)- انعام 121

(7)- حج 3

(8)- زخرف 36

(94)- اسراء 27

(10)- مریم 45

(11)- مجادله 19

 

 

 

  مطالب فوق برگرفته شده از

کتاب : نظام تربیت در اسلام